miercuri, 27 martie 2013

TEORII DESPRE TAIJIQUAN



Partea 1: Teoria originilor                inspirat de cercetarile lui Peter Lim
Toate formele majore de taijiquan practicate astazi isi au originea in Satul Chen din Judetul
Wen, Provincia Henan.Din acest motiv este rezonabil sa incepem cautarea originilor acestei arte acolo, rasfoind scrierile timpurii.
Cele mai vechi referiri despre origine
Cele mai vechi scrieri despre taijiquan nu apartin satului Chen sau membrilor sai.Putem afirma cu tarie ca primul “tratat” despre taijiquan ii apartine lui Wang Tsung Yueh.Totusi primul manual care poate fi autentificat ii apartine lui Li I Yu(1838-1892), care de fapt a compilat cele 3 manuale cunoscute sub numele de “cele 3 manuale vechi” in Yung Nien(judetul de origine al lui Yang Lu Chan) astazi. Li a invatat arta de la unchiul sau Wu Yu Xiang, care la randul sau a studiat cu Yang Lu Chan, fondatorul celui mai popular stil de taji, stilul Yang.De asemenea el a mai petrecut o luna studiind “Xiao Jia” sau “micul cadru” cu Chen Ching Ping.
In aceste manuale vechi  el a inregistrat Scrierile Clasice despre Taijiquan , lucrari ale unchiului sau, ale lui Wang Tsung Yueh, precum si aprecieri personale.In prefata sa , Li afirma ca cel care a creat arta este Chang San Feng, iar Wang Tsung Yueh care era deja maestru ar fi introdus-o in satul Chen.
Mai tarziu, Li a rescris prima fraza din introducere, afirmand ca cel care a creat arta este necunoscut.Aceasta scimbare se poate datora faptului ca in perioada post Chen Ching Ping au aparut mai multe teorii divergente.
Acestea ar fi cele mai vechi referiri despre originea taijiquan.
Sculpture in Wudang Museum
Statuia Inteleptului Chang San Feng
aflata in cadrul Muzeului Wudang
Teoria Chang San Feng
Aceasta este teoria imbratisata de cele mai multe scoli de taijiquan, fiind scoasa in evidenta de practicantii stilului Yang. Stilul yang isi are radacinile la Chen Chang Xin, care a fost invatat de catre Jiang Fa, care la randul sau a studiat cu Wang Tsung Yueh. Acesta din urma , a fost elevul lui Chang Sung Chi, un cunoscut practicant al boxului intern de la templul Wudang. Creatorul acestui box intern nu este altul decat Chang San Feng, un calugar taoist de la Muntele Wudang.Ultimul staret al manastirii, taoistul Xu Ben Shan(1860-1932) a fost priceput in aceasta arta, predand-o discipolilor sai impreuna cu alte arte wudang. Xu si-a petrecut cea mai mare parte a vietii in Templul Wudang, imbracand haina monahala inca din tinerete.Este putin probabil ca aceasta arta sa provina din exterior, deoarece viata sa este foarte bine documentata.
Multi si-au exprimat indoiala cu privire la existenta lui Chang San Feng, din cauza multor materiale cu un caracter legendar despre acesta. Totusi exista mentiuni despre existenta lui in documente istorice care nu au nici o legatura cu artele martiale, cum ar fi “Istoria Ming” si “cronicile Ningpo”.
Din aceste surse aflam ca Chang a trait la sfarsitul Dinastiei Yuan (1279-1368) si inceputul Dinastiei Ming (1368-1644). Exista o discrepanta intre date, din cauza ca imparatul Yung Ler a folosit cautarea lui Chang ca o scuza pentru a-l trimite pe Yan Wang Chu in 1403 sa cutreiere tara pentru a-l gasi pe rivalul sau , imparatul Jian Wen. Chang San Feng era deja cunoscut ca sfant taoist, si imparatul stia ca acesta murise, in acest fel apeland la siretlicul cautarii sale. Istoricii care au incercat sa reconcilieze aceasta “dezinformare”a imparatului Yung Ler cu datele precedente, au afirmat ca Chang ar fi fost un personaj diferit, care ar fi trait pe la mijlocul Dinastiei Ming, sau ca acesta s-ar fi bucurat de o longevitate mult peste media normala de varsta.
Stilul Zhao Bao de taijiquan de asemenea isi are originea in taiji-ul practicat si predat de Jiang Fa si Wang Tsung Yueh.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu